Πέμπτη 18 Νοεμβρίου 2010

Στο υπουργικό συμβούλιο σήμερα ο προϋπολογισμός

Η ατζέντα περιλαμβάνει και τα νομοσχέδια για τη διαιτησία, το ταμείο επιχειρηματικότητας και το άσυλο
Τελευταία ενημέρωση:
Ο προϋπολογισμός του 2010, η σύσταση εθνικού ταμείου επιχειρηματικότητας, ο μηχανισμός διαιτησίας για τις συλλογικές συμβάσεις, αλλά και η βελτίωση των συνθηκών που βιώνουν οι πρόσφυγες θα τεθούν επί τάπητος στη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
Το συμβούλιο θα συνεδριάσει στις 10 το πρωί, στη Βουλή, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού.
Όπως ανακοινώθηκε από το Μαξίμου, τα θέματα του υπουργικού συμβουλίου είναι:

  1. Προϋπολογισμός - εισηγητής Γ. Παπακωνσταντίνου
  2. Σχέδιο νόμου για τη σύσταση Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης - εισηγητής Μιχ. Χρυσοχοϊδης
  3. Σχέδιο νόμου για τη διαδικασία επίλυσης συλλογικών διαφορών - εισηγήτρια Λούκα Κατσέλη
  4. Σχέδιο νόμου για την ιδρυση Υπηρεσίας Ασύλου και Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής - εισηγητής Χρ. Παπουτσής
Οι τελικές αποφάσεις για τον νέο προϋπολογισμό ελήφθησαν το μεσημέρι της Τετάρτης, σε συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου με τους αξιωματούχους της τρόικας, στην οποία συμμετείχε ο πρώην αντιπρόεδρος της ΕΚΤ και νυν σύμβουλος του πρωθυπουργού, Λουκάς Παπαδήμος.
Το κείμενο του νέου προϋπολογισμού κατατίθεται σήμερα στη Βουλή και, σύμφωνα με ανώτερο παράγοντα του υπουργείου, "σε μεγάλο βαθμό τελειώσαμε".
Σύμφωνα με τον ίδιο παράγοντα, η επιπλέον δημοσιονομική προσαρμογή, μετά την αναθεώρηση από τη Eurostat των στοιχείων για το έλλειμμα, θα γίνει εξ ολοκλήρου το 2011 και το έλλειμμα πρέπει να μειωθεί από τα 22 δισ. ευρώ στα 17 δισ. ευρώ.
Δεδομένου ότι, το μνημόνιο προβλέπει ήδη μέτρα για τη μείωση του ελλείμματος ύψους 9,15 δισ. ευρώ, στον νέο προϋπολογισμό αναμένεται να υπάρξουν πρόσθετα μέτρα ύψους 3,5- 4 δισ. ευρώ.
Τα μέτρα αυτά θα εστιάζονται στη συντριπτική πλειονότητά τους στην περαιτέρω περιστολή των δαπανών και δεν θα αφορούν περικοπές μισθών και συντάξεων, σύμφωνα και με διαβεβαίωση από το υπουργείο Οικονομικών.
«Η κυβέρνηση αποκλείει περικοπή μισθών, συντάξεων και άλλους φόρους», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής, θέλοντας να βάλει "φρένο" στη "μετρολογία", με αφορμή την κατάθεση του Προϋπολογισμού.

Μαχαίρι 800 εκατ. στις ΔΕΚΟ

Μετατάξεις, συγχωνεύσεις και περικοπές στα επιδόµατα
Ο Σταθµός Λαρίσης στην απεργιακή κινητοποίηση των εργαζοµένων στον ΟΣΕ στα τέλη Οκτωβρίου.  Στον προϋπολογισµό του 2011 το βάρος για τη δηµοσιονοµική εξυγίανση πέφτει στις περικοπές των δαπανών  στις συγκοινωνίες και τις υπόλοιπες επιχειρήσεις του ∆ηµοσίου
Η ώρα των ΔΕΚΟ σήµανε µε τον προϋπολογισµό του 2011, που κατατίθεται σήµερα στη Βουλή, αφού εκεί θα πέσει το µαχαίρι, µε περικοπές περίπου 800 εκατ. ευρώ.Οι περικοπές αυτές θα προέλθουν, σύµφωνα µε πληροφορίες, από τη µείωση προσωπικού και αποδοχών και την αναδιάρθρωση των ΔΕΚΟ, που συνεπάγεται κλείσιµο ορισµένων και συγχωνεύσεις άλλων.
Η µείωση προσωπικού θα γίνει κυρίως µε τη µη ανανέωση συµβάσεων ορισµένου χρόνου, καθώς και µε µετατάξεις ή συνταξιοδοτήσεις όσων βρίσκονται κοντά στησύνταξη. Στις αποδοχές, το µαχαίρι θα πέσει µέσω των επιδοµάτων, τα οποία θα περιοριστούν στο8% των βασικών αποδοχών, κάτι που συνεπάγεται µεγάλες απώλειες, κυρίως των υψηλόµισθων.

Οι πρώτες ∆ΕΚΟ που θα υποστούν τις παρεµβάσεις αυτές θαείναι οι ζηµιογόνες. Μετά τον ΟΣΕ, έρχεται η σειρά των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Θα κλείσει, επίσης, και µια σειρά από φορείς του ∆ηµοσίου.

Ο προϋπολογισµός του 2011 συντάχθηκε υπό τις οδηγίες της τρόικας, µε βασική κατεύθυνση την εµµονή στον στόχοτου Μνηµονίου για µείωση του ελλείµµατος στα 17 δισ.ευρώ (περίπου 7,4% του ΑΕΠ), παρά την αναθεώρηση των στοιχείων του 2009 και τηνυπέρβαση που αναµένεται να σηµειωθεί στο έλλειµµα του 2010. Κι αυτό για να µην υπάρξει καµία αµφισβήτηση της αποφασιστικότητας της χώραςνα εξυγιάνει την οικονοµία της. Τα βασικά του µεγέθη κλείδωσαν σε χθεσινή σύσκεψη του υπουργού Οικονοµικών, κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου, µε τηνηγεσία της αντιπροσωπείας της τρόικας, όπου συµµετείχε και ο πρώην αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και σύµβουλος του Πρωθυπουργού, κ. Λουκάς Παπαδήµος.

Ετσι, απαιτήθηκαν πρόσθεταµέτρα, επιπλέον εκείνων πουείχαν αρχικά σχεδιαστείστο Μνηµόνιο, της τάξης των4 δισ. ευρώ, ταοποία επικεντρώνονται στηνπερικοπή των δαπανών των ∆ΕΚΟ και του τοµέα της υγείας και στην καταπολέµηση της φοροδιαφυγής.

Τα µέτρα
Πέραν των ∆ΕΚΟ, τα βασικότερα µέτρα του νέου προϋπολογισµού, παλιά και νέα, είναι τα εξής: Αύξηση του µεσαίου συντελεστήΦΠΑ, µε τον οποίο φορολογούνται κυρίως τα τρόφιµα, από 11% σε 13% και του χαµηλού συντελεστή από 5,5% σε 6,5%. Στον χαµηλό συντελεστή θα µεταφερθούν, σύµφωνα µε πληροφορίες, τα φάρµακα και τα τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες.

Εξίσωση του φόρου πετρελαίου θέρµανσης και κίνησης από τον Οκτώβριο.

Αύξηση των αντικειµενικών τιµών των ακινήτων. Περικοπές αµοιβών δηµοσίων υπαλλήλων, όχι µόνο των ∆ΕΚΟ, αλλάκαι του στενού δηµόσιου τοµέα, µέσω της καθιέρωσης ενιαίουµισθολογίου. Τα επιδόµατα των πιο«προνοµιούχων» αναµένεται να µειωθούν δραστικά.

Περικοπές επιδοµάτων που δίνει το ∆ηµόσιο µε βάση εισοδηµατικά κριτήρια. Ετσι, π.χ., ένας πολύτεκνος µε υψηλό εισόδηµαδεν θα δικαιούται πολυτεκνικό επίδοµα.

∆ραστικές περικοπές των δαπανών στην υγεία και την κοινωνική ασφάλιση µέσω µέτρωνόπως η καθιέρωση διπλογραφικού συστήµατος και νέου συστήµατος προµηθειών.

Μείωση δαπανών άµυνας.
Ο πρΟΫπΟλΟΓιςΜΟς
Οι βασικές προβλέψεις για το 2011 «κλείδωσαν» σε χθεσινή σύσκεψη µε τους «επιτηρητές» στο υπουργείο Οικονοµικών

Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2010

Και τώρα αρχίζουν τα δύσκολα...

thumb Φαίνεται ότι έπεισε… τελικά η τρόικα σε ό,τι αφορά στις πολυσυζητημένες αλλαγές στις ΔΕΚΟ, στο ζήτημα των συλλογικών συμβάσεων και ειδικότερα  στη σχέση των επιχειρησιακών συμβάσεων των εργαζομένων με τις κλαδικές και την ΕΣΣΕ, με το εξής απλό επιχείρημα: ή προχωράτε ή αλλιώς δεν έχει τέταρτη δόση του δανείου.
Άλλωστε «συμφώνησε» και ο μεγάλος του ΣΕΒ … Ψέλλισε κάτι περί αναγκαστικών απολύσεων για τη μείωση του μεγέθους του δημόσιου τομέα και άλλα τέτοια ωραία.
Έτσι λοιπόν έρχονται συγχωνεύσεις οργανισμών και φορέων διαχείρισης, περικοπή των επιδομάτων και υπερωριών, ώστε να μειωθεί το μισθολογικό κόστος τουλάχιστον κατά 20%, μετατάξεις πλεονάζοντος προσωπικού, επιτάχυνση συνταξιοδοτήσεων, αλλά και μη ανανέωση των επί συμβάσει εργαζομένων.
Το καμπανάκι χτυπά για την ΕΡΤ, τον ΕΟΤ, το μετρό, το τραμ, τον σιδηρόδρομο, τις αστικές συγκοινωνίες, τις αμυντικές βιομηχανίες, αλλά και για φορείς που παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες στο Δημόσιο, όπως η ΜΟΔ και η ΚτΠ Α.Ε.
Και επειδή η εξυγίανση των συγκοινωνιών περνάει και από τα έσοδα, η τιμή του εισιτηρίου θα πετάξει στο 1,20 ευρώ, χωρίς να αποκλείεται και το επίπεδο του 1,50, ενώ οι καταργήσεις και ενοποιήσεις δρομολογίων, είναι  σε πρώτο πλάνο.
Οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν αναλυτικά από τους αρμοδίους υπουργούς και εν προκειμένω από τον υπουργό Μεταφορών Δημήτρη Ρέππα, ενώ το επόμενο διάστημα θα προωθηθούν στη Βουλή οι αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Ο τυφώνας της τρόικας είναι εδώ για να σαρώσει...

ΝΔ: Στήριξη, αλλά και κριτική

Κανένα πρόβλημα με τις ελληνογερμανικές σχέσεις

Υπ. Οικονομικών: δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για την τρίτη δόση του δανείου

Διαβεβαιώσεις και από την Κομισιόν

«Δε συντρέχει λόγος ανησυχίας ως προς τον χρόνο εκταμίευσης των εννέα δισ. ευρώ», τονίζει σε ανακοίνωσή του το Υπ. Οικονομικών, έπειτα από δηλώσεις του αυστριακού υπουργού Οικονομικών, σύμφωνα με τις οποίες η εκταμίευση της προγραμματισμένης τρίτης δόσης του δανείου προς την Ελλάδα από την ΕΕ μετατίθεται από τον Δεκέμβριο στον Ιανουάριο.

Σύμφωνα ακόμα, με τον Αμαντέους Αλταφάζ, εκπρόσωπο του Όλι Ρεν, «δεν τίθεται με κανένα τρόπο θέμα αναβολής για τον Ιανουάριο της καταβολής της τρίτης δόσης ύψους 9 δισ. ευρώ των δανείων των χωρών μελών της Ευρωζώνης προς την Ελλάδα».

Το θέμα ξεκίνησε όταν ο Γιόζεφ Προλ, υπ. Οικονομικών της Αυστρίας δήλωσε πως στις χθεσινές συνομιλίες των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης, «συζητήσαμε πολύ σύντομα για το θέμα της Ελλάδας και η τρίτη δόση του δανείου θα καθυστερήσει μέχρι τον Ιανουάριο, δεν θα καταβληθεί τον Δεκέμβριο».
«Περιμένουμε τα στοιχεία της Ελλάδα, ωστόσο φαίνονται πλέον πολύ καλύτερα» πρόσθεσε, μιλώντας σε δημοσιογράφους.
Ο Προλ προειδοποίησε χθες ότι η Αθήνα δεν έχει τηρήσει τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από το μνημόνιο και γι' αυτό η αυστριακή κυβέρνηση δεν έχει καταβάλει το μερίδιο που της αναλογεί (190 εκατ. ευρώ) για την τρίτη δόση του δανείου.
Στη συνέχεια, ωστόσο, ανασκεύασε διά στόματος του εκπροσώπου του, λέγοντας ότι οι δηλώσεις του παρερμηνεύθηκαν και ότι η Αυστρία δεν έχει πρόθεση να μπλοκάρει την οικονομική βοήθεια προς την Ελλάδα.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών
«Σε συνέχεια δημοσιεύματος για  τον  χρόνο εκταμίευσης της τρίτης δόσης του δανείου από την Ευρωζώνη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το Υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζει τα εξής:

Όσον αφορά στην πληρωμή του μέρους της τρίτης δόσης του δανείου που προέρχεται από τις χώρες της Ευρωζώνης, η πολιτική απόφαση για την εκταμίευση θα ληφθεί από το Συμβούλιο Ecofin εντός του Δεκεμβρίου, στη βάση της αξιολόγησης της πορείας του Προγράμματος, η οποία ολοκληρώνεται την επόμενη βδομάδα.

Δεδομένης της δομής των ταυτόχρονων πληρωμών από όλες τις χώρες της Ευρωζώνης, η διαδικασία απαιτεί τουλάχιστον δέκα εργάσιμες ημέρες και για τον λόγο αυτό η εκταμίευση θα ολοκληρωθεί στις αρχές Ιανουαρίου. Αυτό έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εδώ και καιρό και δε δημιουργεί απολύτως κανένα ταμειακό πρόβλημα στη χώρα μας.
Όσον αφορά στην πληρωμή του μέρους της τρίτης δόσης του δανείου που προέρχεται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η απόφαση θα παρθεί από το Διοικητικό Συμβούλιό του εντός του Δεκεμβρίου και η εκταμίευση θα γίνει επίσης εντός του Δεκεμβρίου.
Συνεπώς δεν συντρέχει  καμία απολύτως ανησυχία ως προς τον χρόνο εκταμίευσης των 9 δισ. ευρώ του δανείου των 110 δισ. ευρώ που έχει συνάψει η χώρα μας με τις χώρες της Ευρωζώνης και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο».

Στρος-Καν: Θα ξεφτίσει το γερμανικό «θαύμα» αν δεν ανακάμψει η Ευρώπη

Πρόωροι οι πανηγυρισμοί για το τέλος της κρίσης, τονίζει ο επικεφαλής του ΔΝΤ
Υπενθυμίζει στο Βερολίνο ότι πουλά τα προϊόντα του στους υπόλοιπους Ευρωπαίους
Διαφωνώντας επί της ουσίας με την άποψη του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ότι η αλληλεγγύη δεν είναι μονόδρομος, ο Ντομινίκ Στρος-Καν απηύθυνε συστάσεις στη Γερμανία να σκεφτεί και τις οικονομίες των εταίρων της αν επιθυμεί να μακροημερεύσει.
"Τα πράγματα πάνε κάλα αυτή τη στιγμή στη Γερμανία, αλλά η γερμανική οικονομία εξαρτάται από την αγοραστική δύναμη των Ευρωπαίων πολιτών", ανέφερε ο  γενικός διευθυντής του ΔΝΤ, σε συνέντευξη του που θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος του περιοδικού Stern. "Αν η ανάκαμψη είναι ασθενής αλλού, το γερμανικό οικονομικό θαύμα δεν θα κρατήσει για πολύ", πρόσθεσε.
Θεώρησε ως επί της αρχής ορθή την κριτική που ασκούν οι ΗΠΑ για το εμπορικό πλεόνασμα της Γερμανίας. Όπως υπογράμμισε, δεν μπορεί να υπερασπίζεσαι το δικό σου πλεόνασμα και την ίδια στιγμή να εμφανίζεσαι επικριτικός για τα εμπορικά ελλείμματα των άλλων.
Ο Ντ. Στρος-Καν χαρακτήρισε πρόωρους τους πανηγυρισμούς, ότι η παγκόσμια κρίση είναι παρελθόν. "Ακόμη και αν ορισμένοι πολιτικοί σπεύδουν να δηλώσουν ότι η κρίση τελείωσε, η δική μου απάντηση είναι ένα ηχηρό όχι", επισήμανε.
Υπογράμμισε ότι οι πολιτικοί πρέπει να επιδείξουν την απαραίτητη βούληση για την επιβολή κανόνων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Γ. Πεταλωτής: Νέα μέτρα δεν σημαίνει φόροι και περικοπή μισθών

Οι επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας μπορούν να αποκλίνουν από τις κλαδικές μόνον υπό αυστηρές προϋποθέσεις και με στόχο τη διάσωση επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας, δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, κληθείς να σχολιάσει τις πιέσεις που ασκεί στην Ελλάδα η τρόικα. Διαβεβαίωσε τους πολίτες ότι εξακολουθεί να ισχύει και μετά τη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup η δέσμευση του πρωθυπουργού ότι δεν θα μειωθούν περαιτέρω μισθοί και συντάξεις και δεν θα επιβληθούν νέοι φόροι.
"Από εκεί και πέρα, όπου υπάρχουν αποφάσεις που μπορούμε να τις αλλάξουμε, γιατί με ισοδύναμες αποφάσεις θα γίνονται πιο ευνοϊκές για τον Έλληνα πολίτη, αυτό το κάνουμε και αυτό διερευνούμε, ούτως ή άλλως. Όπου υπάρχει θέμα αναδιάρθρωσης σε δημόσιους οργανισμούς ή γενικότερα στο δημόσιο, θα το κάνουμε", πρόσθεσε ο Γ. Πεταλωτής.
Ερωτηθείς για τους συντελεστές ΦΠΑ, δήλωσε ότι δεν έχει ληφθεί η τελική απόφαση και ότι η κυβέρνηση αναζητεί ισοδύναμες εναλλακτικές λύσεις, που θα είναι "επιεικέστερες" για τους πολίτες.
Για τις επιχειρησιακές συμβάσεις, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε ότι η δυνατότητα απόκλισής τους από τις αντίστοιχες κλαδικές, αποτελεί νόμο του κράτους. "Από εκεί και πέρα, όμως, έχουν τεθεί προϋποθέσεις, και οι οποίες προϋποθέσεις τίθενται, ότι θα πρέπει να υπάρχουν αποκλίσεις με πολύ προσεκτικό και ελεγχόμενο τρόπο, μόνο σε επιχειρήσεις οι οποίες κινδυνεύουν να κλείσουν, που σημαίνει ότι θα έχουμε απώλεια θέσεων εργασίας", διευκρίνισε.
Απέκλεισε την κάθετη εφαρμογή του μέτρου, σημειώνοντας ότι οι κανόνες για τις επιχειρησιακές συμβάσεις αποτελούν αντικείμενο της διαβούλευσης με την τρόικα και τους κοινωνικούς εταίρους.
Δεν είμαστε σε "πόλεμο" με τη Γερμανία
Για διαφορετική θεώρηση και προσέγγιση στα ζητήματα οικονομικής διακυβέρνησης και όχι για "ελληνογερμανικό πόλεμο" έκανε λόγο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, σχολιάζοντας τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε περί αλληλεγγύης με ημερομηνία λήξης

Πάνε για λίφτινγκ τη Ν.Δ. μετά το κόμμα Μπακογιάννη

ΑΜΗΧΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΝΤΟΡΑΣ-ΣΑΜΑΡΑ
Μικρό καλάθι κρατάει στα περί συναίνεσης του Γιώργου Παπανδρέου και αναμένει το κόμμα της Ντόρας Μπακογιάννη (ανακοινώνεται την Κυριακή, στο «Μπάντμιντον») πριν πάρει τις αποφάσεις του για το γενικό «λίφτινγκ» στη Ν.Δ., ο Αντώνης Σαμαράς.
Φωτογραφία αρχείου. Βαθιάς κατάψυξης (21/02/2010) Φωτογραφία αρχείου. Βαθιάς κατάψυξης (21/02/2010) Κορυφαία στελέχη της Ρηγίλλης έλεγαν στην «Ε» ότι θεωρούν βέβαιο πως ο πρωθυπουργός θα καλέσει στο Μαξίμου την Ντόρα Μπακογιάννη, όπως και τον Φώτη Κουβέλη, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων που θα κάνει για τη συναίνεση, κίνηση που εκτιμούν ότι θα την τοποθετήσει στο κάδρο των πολιτικών αρχηγών.
«Η ίδια έχει υποστηρίξει ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είναι η τελευταία μονοκομματική και δήλωσε ανοιχτή σε κυβερνητικές συνεργασίες», είπε στην «Ε» πηγή τής Ρηγίλλης. «Γι' αυτό και θα πρέπει να παρακολουθήσουμε τη δυναμική που μπορεί να αναπτύξει ως συνομιλήτρια του Παπανδρέου».
Το ίδιο στέλεχος δεν απέκλειε πάντως το ενδεχόμενο μια σύγκλισή της με τον Παπανδρέου να λειτουργήσει ως μπούμερανγκ για την προοπτική που θα μπορούσε να έχει το κόμμα της.
Δεν είναι λίγα και τα στελέχη της Ν.Δ. που σπεύδουν να υποβαθμίσουν το κομματικό εγχείρημά της εκ των προτέρων. «Με τον Μαρκογιαννάκη και τον Κιλτίδη μόνο το καινούργιο δεν μπορεί να εγγυηθεί», λένε. «Δεν θα μπει ούτε στη Βουλή», τονίζουν. Υπάρχει μια αμηχανία και θα φανεί στο μέλλον πώς θα εξελιχθούν οι σχέσεις Σαμαρά - Ντόρας, που τώρα χαρακτηρίζονται από πολεμικό κλίμα.
Πληροφορίες της «Ε» αναφέρουν ότι πιθανότερος χρόνος για τις αλλαγές στη Ν.Δ. είναι ο Ιανουάριος, για να σηματοδοτήσει και το νέο ξεκίνημα. Τότε ο πρόεδρος της Ν.Δ. θα κάνει τον τελικό απολογισμό τόσο για τις επιδόσεις της ηγετικής ομάδας που τον περιστοιχίζει και η οποία από πολλούς θεωρείται κατώτερη των περιστάσεων όσο και για τις απουσίες στελεχών από τις κομματικές διεργασίες παραγωγής πολιτικού λόγου και στήριξης των θέσεων, τον προεκλογικό αγώνα κ.λπ.
«Οχι απολύσεις»
Χαρακτηριστικό, πάντως, της ανεπάρκειας που εμφανίζει η Ν.Δ. είναι ότι αν και επένδυσε στο αντι-Μνημόνιο, δεν εξέδωσε, χθες, καμία ανακοίνωση για τις δηλώσεις του προέδρου του ΣΕΒ Δ. Δασκαλόπουλου υπέρ των απολύσεων στο Δημόσιο.
Μόνον ο γραμματέας πολιτικού σχεδιασμού της Ν.Δ. Μ. Χαρακόπουλος, απαντώντας γενικά σε ερώτηση για τη συναίνεση που ζητάει ο Παπανδρέου, δήλωσε ότι η Ν.Δ. δεν θα μπορούσε να συναινέσει σε απολύσεις εναντίον των οποίων έχει πάρει θέση και ο ίδιος ο Α. Σαμαράς.
«Εμείς, εκ προοιμίου λέμε ναι, βεβαίως θα συμμετάσχουμε σ' αυτές τις επαφές που θα ζητήσει ο πρωθυπουργός», δήλωσε ο Μ. Χαρακόπουλος (Βήμα 99,5). «Εκείνο που βαραίνει είναι το περιεχόμενο που δίνει ο πρωθυπουργός στη συναίνεση, προς ποια κατεύθυνση ζητεί συναίνεση».
Οι εξεταστικές είναι ένα μεγάλο αγκάθι και τίθενται εμμέσως ως όρος για τη συναίνεση. «Πριν πάμε στην εθνική συνεννόηση και πριν αποτελέσουμε σωσίβιο για το ΠΑΣΟΚ, να μας πει ποια είναι η ατζέντα των θεμάτων που θέλει να συζητήσουμε», δήλωσε ο Αρης Σπηλιωτόπουλος στον «97,8». «Με ποια πλαίσια και με ποιες προϋποθέσεις αυτό θα έχει ουσιαστικό περιεχόμενο και δεν θα είναι ένα ακόμα τρικ για να μας ξεγελάσει ένα ΠΑΣΟΚ το οποίο διαρκώς δηλητηριάζει και συκοφαντεί τη Ν.Δ.».

Financial Times: «Βράζει» η Ευρώπη με τη Γερμανία

Ο θυμός για τη στάση της Γερμανίας απέναντι στα προβλήματα της Ευρωζώνης «βράζει» στην Ευρώπη, γράφουν οι Financial Times, τονίζοντας ότι όσα είπε δημοσίως ο Γιώργος Παπανδρέου για την Άνγκελα Μέρκελ ψιθυρίζονταν εδώ και εβδομάδες στα πολιτικά και διπλωματικά γραφεία της γηραιάς ηπείρου.
Ορισμένα από αυτά που λέγονται πίσω από κλειστές πόρτες για τη Γερμανία είναι τόσο βαριά "που δεν μπορούν να δημοσιευθούν", δηλώνει στους Financial Times ο Ντάνιελ Γκρος, διευθυντής του Κέντρου Μελετών Ευρωπαϊκής Πολιτικής. Καταλογίζει στην Άνγκελα Μέρκελ αδυναμία να κατανοήσει ότι οι αγορές λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο από τα πολιτικά συστήματα. "Προεξοφλούν τις εξελίξεις και το κάνουν με τρόπο νεφελώδη και όχι λογικό", τονίζει.
Η οικονομική εφημερίδα υιοθετεί στο δημοσίευμά της την άποψη ότι η Γερμανία σπρώχνει την Ευρωζώνη σε μία νέα κρίση χρέους. Η πρόταση της Άνγκελα Μέρκελ για τη δημιουργία μηχανισμού αναδιάρθρωσης κρατικών χρεών με τη συμμετοχή και ιδιωτών, αλλά και η προσπάθεια να την επιβάλλει -σαν "μπουλντόζα"- στη σύνοδο κορυφής προκάλεσε την αγανάκτηση των εταίρων της, αναφέρουν οι Financial Times.
Πρόκειται για τη δεύτερη φορά που η Μέρκελ δυναμιτίζει την Ευρωζώνη, σημειώνει ο Ντ. Γκρος. Προηγήθηκε η άρνησή της, επί σειρά μηνών, να συναινέσει στη δημιουργία μηχανισμού στήριξης της Ελλάδας.
Πληθαίνουν οι κατηγορίες, υπογραμμίζει η εφημερίδα, ότι η Γερμανίδα καγκελάριος οδηγεί τους ηγέτες μελών της Ευρωζώνης σε αδιέξοδο για να ενισχύσει τη θέση της απέναντι στους Γερμανούς φορολογούμενους.
Ως αποτέλεσμα, η Γερμανία έχασε την υποστήριξη παραδοσιακών συμμάχων, όπως η Ολλανδία, η Φινλανδία και η Αυστρία.
Η Γερμανία μπορεί να εξεπλάγη από την αντίδραση των αγορών και να προχώρησε σε μερική αναδίπλωση, όπως για παράδειγμα δηλώνοντας στο πλαίσιο της συνόδου της G20 ότι η συμμετοχή ιδιωτών στο μηχανισμό αναδιάρθρωσης δεν θα αφορά τους σημερινούς κατόχους ομολόγων. Την ίδια όμως στιγμή, εμφανίζεται αποφασισμένη να κρατήσει σκληρή στάση απέναντι στους επικριτές της, τον Ζαν-Κλοντ Τρισέ αλλά και το Γ. Παπανδρέου, υπογραμμίζει η εφημερίδα.

Ψωμί, παιδεία, ελευθερία...

thumb
Μοιάζει με (κακό) όνειρο αλλά η χώρα έχει ήδη επιστρέψει εκεί απ’ όπου ξεκίνησε πριν 37 χρόνια: Τότε, στο Πολυτεχνείο στις 17 Νοέμβρη του 1973 το σύνθημα «ψωμί παιδεία ελευθερία» συνόψισε τα αιτήματα της ελληνικής κοινωνίας. Υπάρχουν άραγε τρεις άλλες λέξεις εξ ίσου δυνατές για να περιγράψουν τα σημερινά μας αιτήματα;
Σήμερα η χώρα δεν στενάζει κάτω από τη μπότα των συνταγματαρχών, αλλά κάτω απ’ τις ερπύστριες των δανειακών συμβάσεων των πιστωτών της. Η κυβέρνηση ακολουθώντας κατά γράμμα τους όρους του μνημονίου προχωρά ταχύτατα στην απορρύθμιση της οικονομίας. Η ανεργία εκτοξεύεται στα ύψη. Οι μισθοί και συντάξεις περικόπτονται, τα εισοδήματα από την εργασία εξανεμίζονται από την άγρια φορολογία. Μεγάλα κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας, λένε ήδη το «ψωμί ψωμάκι».
Μαριονέτες των ΗΠΑ οι συνταγματάρχες της ελληνικής δικτατορίας «ολοκλήρωσαν την αποστολή» τους και παραμερίστηκαν με την τραγωδία της Κύπρου. Τα νήματα, ωστόσο, που κίνησαν τους πρωταγωνιστές της μεταπολιτευτικής ελληνικής πολιτικής σκηνής δεν είναι ευδιάκριτα. Ευδιάκριτα είναι τα αποτελέσματα των επιλογών τους: Οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις κατάφεραν να αποβιομηχανοποιήσουν τη χώρα (δεν φτιάχνουμε ούτε οδοντογλυφίδες) να τινάξουν στον αέρα την γεωργία, να καταστρέψουν την αλιεία. Κατάφεραν να μετατρέψουν τη χώρα σε φούσκα η οποία τελικά έσκασε...
Ο πρωθυπουργός, μιλώντας για την τρέχουσα πολιτική κατάσταση δεν έκρυψε ότι η Ελλάδα είναι υπό περιορισμένη κυριαρχία. Η φράση του, ωστόσο, περιγράφει την μισή αλήθεια. Η άλλη μισή είναι ότι χώρα βρίσκεται σήμερα μέσα στο στενό κορσέ του μνημονίου (των δανειστών της) γιατί οι βασικές πολιτικές- οικονομικές επιλογές των τελευταίων 37 μεταπολιτευτικών χρόνων έγιναν καθ’ υπαγόρευση προστατών, εταίρων, «συμμάχων» , τις περισσότερες δε φορές, με το αζημίωτο...
Ο φαύλος κύκλος αυτών των επιλογών που κατέστρεψαν τη χώρα σήμερα διευρύνεται αφού ως απαραίτητο «φάρμακο» για την αντιμετώπιση της κρίσης προβάλλεται το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και κάθε πλουτοπαραγωγικού πόρου της χώρας.
Η «σιωπή» με την οποία η ελληνική κοινωνία παρακολουθεί την καταστροφή δεν οφείλεται, δυστυχώς, μόνο στο σοκ που υφίσταται εδώ και ένα χρόνο. Το μεταπολιτευτικό σύστημα εξουσίας φρόντισε να υπονομεύσει το εκπαιδευτικό σύστημα, να ενσωματώσει τη διανόηση και να προβάλλει πρότυπα- σκουπίδια: Αμόρφωτοι, οπαδοί του άρπα κόλα, της αρπαχτής και του βολέματος, πριμοδοτήσαμε τις ηγεσίες που μας ταιριάζουν.
Σήμερα καθώς δυσκολευόμαστε να αντιληφθούμε που βρισκόμαστε (όπως και τις ευθύνες μας) ίσως μια λύση είναι να ξεκινήσουμε από τα απλά και αυτονόητα φωνάζοντας με όλη μας τη δύναμη: Ψωμί, παιδεία, ελευθερία.

Κ. Παπούλιας: «Ανατροπές με συμμετοχή, αγώνα και αφοσίωση»

Παπανδρέου στο BBC: «Μηδενικές» απολύσεις στο δημόσιο

Πολυτεχνείο 17 Νοέμβρη 1973

Αλέκος Παναγούλης, o παράφορα ερωτευμένος με την ελευθερία

Polytexneio 1973 AFIERWMA

polytexneio

Φορος τιμης στο Πολυτεχνειο

Γρηγόρης Λαμπράκης- Ο μαραθωνοδρόμος της Ειρήνης

Πάλης ξεκίνημα (Μ. Θεοδωράκης)

Ανταγωνιστικότητα: Στάσιμη η Ελλάδα, χαμηλές επιδόσεις σε κράτος, υποδομές και επιχειρηματικό περιβάλλον

Παρά τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των τελευταίων ετών και τη βελτίωση βασικών δημοσιονομικών δεικτών, η Ελλάδα εξακολουθεί να δυσκολεύεται...