Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2010

Υπ. Οικονομικών: δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για την τρίτη δόση του δανείου

Διαβεβαιώσεις και από την Κομισιόν

«Δε συντρέχει λόγος ανησυχίας ως προς τον χρόνο εκταμίευσης των εννέα δισ. ευρώ», τονίζει σε ανακοίνωσή του το Υπ. Οικονομικών, έπειτα από δηλώσεις του αυστριακού υπουργού Οικονομικών, σύμφωνα με τις οποίες η εκταμίευση της προγραμματισμένης τρίτης δόσης του δανείου προς την Ελλάδα από την ΕΕ μετατίθεται από τον Δεκέμβριο στον Ιανουάριο.

Σύμφωνα ακόμα, με τον Αμαντέους Αλταφάζ, εκπρόσωπο του Όλι Ρεν, «δεν τίθεται με κανένα τρόπο θέμα αναβολής για τον Ιανουάριο της καταβολής της τρίτης δόσης ύψους 9 δισ. ευρώ των δανείων των χωρών μελών της Ευρωζώνης προς την Ελλάδα».

Το θέμα ξεκίνησε όταν ο Γιόζεφ Προλ, υπ. Οικονομικών της Αυστρίας δήλωσε πως στις χθεσινές συνομιλίες των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης, «συζητήσαμε πολύ σύντομα για το θέμα της Ελλάδας και η τρίτη δόση του δανείου θα καθυστερήσει μέχρι τον Ιανουάριο, δεν θα καταβληθεί τον Δεκέμβριο».
«Περιμένουμε τα στοιχεία της Ελλάδα, ωστόσο φαίνονται πλέον πολύ καλύτερα» πρόσθεσε, μιλώντας σε δημοσιογράφους.
Ο Προλ προειδοποίησε χθες ότι η Αθήνα δεν έχει τηρήσει τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από το μνημόνιο και γι' αυτό η αυστριακή κυβέρνηση δεν έχει καταβάλει το μερίδιο που της αναλογεί (190 εκατ. ευρώ) για την τρίτη δόση του δανείου.
Στη συνέχεια, ωστόσο, ανασκεύασε διά στόματος του εκπροσώπου του, λέγοντας ότι οι δηλώσεις του παρερμηνεύθηκαν και ότι η Αυστρία δεν έχει πρόθεση να μπλοκάρει την οικονομική βοήθεια προς την Ελλάδα.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών
«Σε συνέχεια δημοσιεύματος για  τον  χρόνο εκταμίευσης της τρίτης δόσης του δανείου από την Ευρωζώνη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το Υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζει τα εξής:

Όσον αφορά στην πληρωμή του μέρους της τρίτης δόσης του δανείου που προέρχεται από τις χώρες της Ευρωζώνης, η πολιτική απόφαση για την εκταμίευση θα ληφθεί από το Συμβούλιο Ecofin εντός του Δεκεμβρίου, στη βάση της αξιολόγησης της πορείας του Προγράμματος, η οποία ολοκληρώνεται την επόμενη βδομάδα.

Δεδομένης της δομής των ταυτόχρονων πληρωμών από όλες τις χώρες της Ευρωζώνης, η διαδικασία απαιτεί τουλάχιστον δέκα εργάσιμες ημέρες και για τον λόγο αυτό η εκταμίευση θα ολοκληρωθεί στις αρχές Ιανουαρίου. Αυτό έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εδώ και καιρό και δε δημιουργεί απολύτως κανένα ταμειακό πρόβλημα στη χώρα μας.
Όσον αφορά στην πληρωμή του μέρους της τρίτης δόσης του δανείου που προέρχεται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η απόφαση θα παρθεί από το Διοικητικό Συμβούλιό του εντός του Δεκεμβρίου και η εκταμίευση θα γίνει επίσης εντός του Δεκεμβρίου.
Συνεπώς δεν συντρέχει  καμία απολύτως ανησυχία ως προς τον χρόνο εκταμίευσης των 9 δισ. ευρώ του δανείου των 110 δισ. ευρώ που έχει συνάψει η χώρα μας με τις χώρες της Ευρωζώνης και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο».

Στρος-Καν: Θα ξεφτίσει το γερμανικό «θαύμα» αν δεν ανακάμψει η Ευρώπη

Πρόωροι οι πανηγυρισμοί για το τέλος της κρίσης, τονίζει ο επικεφαλής του ΔΝΤ
Υπενθυμίζει στο Βερολίνο ότι πουλά τα προϊόντα του στους υπόλοιπους Ευρωπαίους
Διαφωνώντας επί της ουσίας με την άποψη του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ότι η αλληλεγγύη δεν είναι μονόδρομος, ο Ντομινίκ Στρος-Καν απηύθυνε συστάσεις στη Γερμανία να σκεφτεί και τις οικονομίες των εταίρων της αν επιθυμεί να μακροημερεύσει.
"Τα πράγματα πάνε κάλα αυτή τη στιγμή στη Γερμανία, αλλά η γερμανική οικονομία εξαρτάται από την αγοραστική δύναμη των Ευρωπαίων πολιτών", ανέφερε ο  γενικός διευθυντής του ΔΝΤ, σε συνέντευξη του που θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος του περιοδικού Stern. "Αν η ανάκαμψη είναι ασθενής αλλού, το γερμανικό οικονομικό θαύμα δεν θα κρατήσει για πολύ", πρόσθεσε.
Θεώρησε ως επί της αρχής ορθή την κριτική που ασκούν οι ΗΠΑ για το εμπορικό πλεόνασμα της Γερμανίας. Όπως υπογράμμισε, δεν μπορεί να υπερασπίζεσαι το δικό σου πλεόνασμα και την ίδια στιγμή να εμφανίζεσαι επικριτικός για τα εμπορικά ελλείμματα των άλλων.
Ο Ντ. Στρος-Καν χαρακτήρισε πρόωρους τους πανηγυρισμούς, ότι η παγκόσμια κρίση είναι παρελθόν. "Ακόμη και αν ορισμένοι πολιτικοί σπεύδουν να δηλώσουν ότι η κρίση τελείωσε, η δική μου απάντηση είναι ένα ηχηρό όχι", επισήμανε.
Υπογράμμισε ότι οι πολιτικοί πρέπει να επιδείξουν την απαραίτητη βούληση για την επιβολή κανόνων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Γ. Πεταλωτής: Νέα μέτρα δεν σημαίνει φόροι και περικοπή μισθών

Οι επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας μπορούν να αποκλίνουν από τις κλαδικές μόνον υπό αυστηρές προϋποθέσεις και με στόχο τη διάσωση επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας, δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, κληθείς να σχολιάσει τις πιέσεις που ασκεί στην Ελλάδα η τρόικα. Διαβεβαίωσε τους πολίτες ότι εξακολουθεί να ισχύει και μετά τη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup η δέσμευση του πρωθυπουργού ότι δεν θα μειωθούν περαιτέρω μισθοί και συντάξεις και δεν θα επιβληθούν νέοι φόροι.
"Από εκεί και πέρα, όπου υπάρχουν αποφάσεις που μπορούμε να τις αλλάξουμε, γιατί με ισοδύναμες αποφάσεις θα γίνονται πιο ευνοϊκές για τον Έλληνα πολίτη, αυτό το κάνουμε και αυτό διερευνούμε, ούτως ή άλλως. Όπου υπάρχει θέμα αναδιάρθρωσης σε δημόσιους οργανισμούς ή γενικότερα στο δημόσιο, θα το κάνουμε", πρόσθεσε ο Γ. Πεταλωτής.
Ερωτηθείς για τους συντελεστές ΦΠΑ, δήλωσε ότι δεν έχει ληφθεί η τελική απόφαση και ότι η κυβέρνηση αναζητεί ισοδύναμες εναλλακτικές λύσεις, που θα είναι "επιεικέστερες" για τους πολίτες.
Για τις επιχειρησιακές συμβάσεις, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε ότι η δυνατότητα απόκλισής τους από τις αντίστοιχες κλαδικές, αποτελεί νόμο του κράτους. "Από εκεί και πέρα, όμως, έχουν τεθεί προϋποθέσεις, και οι οποίες προϋποθέσεις τίθενται, ότι θα πρέπει να υπάρχουν αποκλίσεις με πολύ προσεκτικό και ελεγχόμενο τρόπο, μόνο σε επιχειρήσεις οι οποίες κινδυνεύουν να κλείσουν, που σημαίνει ότι θα έχουμε απώλεια θέσεων εργασίας", διευκρίνισε.
Απέκλεισε την κάθετη εφαρμογή του μέτρου, σημειώνοντας ότι οι κανόνες για τις επιχειρησιακές συμβάσεις αποτελούν αντικείμενο της διαβούλευσης με την τρόικα και τους κοινωνικούς εταίρους.
Δεν είμαστε σε "πόλεμο" με τη Γερμανία
Για διαφορετική θεώρηση και προσέγγιση στα ζητήματα οικονομικής διακυβέρνησης και όχι για "ελληνογερμανικό πόλεμο" έκανε λόγο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, σχολιάζοντας τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε περί αλληλεγγύης με ημερομηνία λήξης

Πάνε για λίφτινγκ τη Ν.Δ. μετά το κόμμα Μπακογιάννη

ΑΜΗΧΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΝΤΟΡΑΣ-ΣΑΜΑΡΑ
Μικρό καλάθι κρατάει στα περί συναίνεσης του Γιώργου Παπανδρέου και αναμένει το κόμμα της Ντόρας Μπακογιάννη (ανακοινώνεται την Κυριακή, στο «Μπάντμιντον») πριν πάρει τις αποφάσεις του για το γενικό «λίφτινγκ» στη Ν.Δ., ο Αντώνης Σαμαράς.
Φωτογραφία αρχείου. Βαθιάς κατάψυξης (21/02/2010) Φωτογραφία αρχείου. Βαθιάς κατάψυξης (21/02/2010) Κορυφαία στελέχη της Ρηγίλλης έλεγαν στην «Ε» ότι θεωρούν βέβαιο πως ο πρωθυπουργός θα καλέσει στο Μαξίμου την Ντόρα Μπακογιάννη, όπως και τον Φώτη Κουβέλη, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων που θα κάνει για τη συναίνεση, κίνηση που εκτιμούν ότι θα την τοποθετήσει στο κάδρο των πολιτικών αρχηγών.
«Η ίδια έχει υποστηρίξει ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είναι η τελευταία μονοκομματική και δήλωσε ανοιχτή σε κυβερνητικές συνεργασίες», είπε στην «Ε» πηγή τής Ρηγίλλης. «Γι' αυτό και θα πρέπει να παρακολουθήσουμε τη δυναμική που μπορεί να αναπτύξει ως συνομιλήτρια του Παπανδρέου».
Το ίδιο στέλεχος δεν απέκλειε πάντως το ενδεχόμενο μια σύγκλισή της με τον Παπανδρέου να λειτουργήσει ως μπούμερανγκ για την προοπτική που θα μπορούσε να έχει το κόμμα της.
Δεν είναι λίγα και τα στελέχη της Ν.Δ. που σπεύδουν να υποβαθμίσουν το κομματικό εγχείρημά της εκ των προτέρων. «Με τον Μαρκογιαννάκη και τον Κιλτίδη μόνο το καινούργιο δεν μπορεί να εγγυηθεί», λένε. «Δεν θα μπει ούτε στη Βουλή», τονίζουν. Υπάρχει μια αμηχανία και θα φανεί στο μέλλον πώς θα εξελιχθούν οι σχέσεις Σαμαρά - Ντόρας, που τώρα χαρακτηρίζονται από πολεμικό κλίμα.
Πληροφορίες της «Ε» αναφέρουν ότι πιθανότερος χρόνος για τις αλλαγές στη Ν.Δ. είναι ο Ιανουάριος, για να σηματοδοτήσει και το νέο ξεκίνημα. Τότε ο πρόεδρος της Ν.Δ. θα κάνει τον τελικό απολογισμό τόσο για τις επιδόσεις της ηγετικής ομάδας που τον περιστοιχίζει και η οποία από πολλούς θεωρείται κατώτερη των περιστάσεων όσο και για τις απουσίες στελεχών από τις κομματικές διεργασίες παραγωγής πολιτικού λόγου και στήριξης των θέσεων, τον προεκλογικό αγώνα κ.λπ.
«Οχι απολύσεις»
Χαρακτηριστικό, πάντως, της ανεπάρκειας που εμφανίζει η Ν.Δ. είναι ότι αν και επένδυσε στο αντι-Μνημόνιο, δεν εξέδωσε, χθες, καμία ανακοίνωση για τις δηλώσεις του προέδρου του ΣΕΒ Δ. Δασκαλόπουλου υπέρ των απολύσεων στο Δημόσιο.
Μόνον ο γραμματέας πολιτικού σχεδιασμού της Ν.Δ. Μ. Χαρακόπουλος, απαντώντας γενικά σε ερώτηση για τη συναίνεση που ζητάει ο Παπανδρέου, δήλωσε ότι η Ν.Δ. δεν θα μπορούσε να συναινέσει σε απολύσεις εναντίον των οποίων έχει πάρει θέση και ο ίδιος ο Α. Σαμαράς.
«Εμείς, εκ προοιμίου λέμε ναι, βεβαίως θα συμμετάσχουμε σ' αυτές τις επαφές που θα ζητήσει ο πρωθυπουργός», δήλωσε ο Μ. Χαρακόπουλος (Βήμα 99,5). «Εκείνο που βαραίνει είναι το περιεχόμενο που δίνει ο πρωθυπουργός στη συναίνεση, προς ποια κατεύθυνση ζητεί συναίνεση».
Οι εξεταστικές είναι ένα μεγάλο αγκάθι και τίθενται εμμέσως ως όρος για τη συναίνεση. «Πριν πάμε στην εθνική συνεννόηση και πριν αποτελέσουμε σωσίβιο για το ΠΑΣΟΚ, να μας πει ποια είναι η ατζέντα των θεμάτων που θέλει να συζητήσουμε», δήλωσε ο Αρης Σπηλιωτόπουλος στον «97,8». «Με ποια πλαίσια και με ποιες προϋποθέσεις αυτό θα έχει ουσιαστικό περιεχόμενο και δεν θα είναι ένα ακόμα τρικ για να μας ξεγελάσει ένα ΠΑΣΟΚ το οποίο διαρκώς δηλητηριάζει και συκοφαντεί τη Ν.Δ.».

Financial Times: «Βράζει» η Ευρώπη με τη Γερμανία

Ο θυμός για τη στάση της Γερμανίας απέναντι στα προβλήματα της Ευρωζώνης «βράζει» στην Ευρώπη, γράφουν οι Financial Times, τονίζοντας ότι όσα είπε δημοσίως ο Γιώργος Παπανδρέου για την Άνγκελα Μέρκελ ψιθυρίζονταν εδώ και εβδομάδες στα πολιτικά και διπλωματικά γραφεία της γηραιάς ηπείρου.
Ορισμένα από αυτά που λέγονται πίσω από κλειστές πόρτες για τη Γερμανία είναι τόσο βαριά "που δεν μπορούν να δημοσιευθούν", δηλώνει στους Financial Times ο Ντάνιελ Γκρος, διευθυντής του Κέντρου Μελετών Ευρωπαϊκής Πολιτικής. Καταλογίζει στην Άνγκελα Μέρκελ αδυναμία να κατανοήσει ότι οι αγορές λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο από τα πολιτικά συστήματα. "Προεξοφλούν τις εξελίξεις και το κάνουν με τρόπο νεφελώδη και όχι λογικό", τονίζει.
Η οικονομική εφημερίδα υιοθετεί στο δημοσίευμά της την άποψη ότι η Γερμανία σπρώχνει την Ευρωζώνη σε μία νέα κρίση χρέους. Η πρόταση της Άνγκελα Μέρκελ για τη δημιουργία μηχανισμού αναδιάρθρωσης κρατικών χρεών με τη συμμετοχή και ιδιωτών, αλλά και η προσπάθεια να την επιβάλλει -σαν "μπουλντόζα"- στη σύνοδο κορυφής προκάλεσε την αγανάκτηση των εταίρων της, αναφέρουν οι Financial Times.
Πρόκειται για τη δεύτερη φορά που η Μέρκελ δυναμιτίζει την Ευρωζώνη, σημειώνει ο Ντ. Γκρος. Προηγήθηκε η άρνησή της, επί σειρά μηνών, να συναινέσει στη δημιουργία μηχανισμού στήριξης της Ελλάδας.
Πληθαίνουν οι κατηγορίες, υπογραμμίζει η εφημερίδα, ότι η Γερμανίδα καγκελάριος οδηγεί τους ηγέτες μελών της Ευρωζώνης σε αδιέξοδο για να ενισχύσει τη θέση της απέναντι στους Γερμανούς φορολογούμενους.
Ως αποτέλεσμα, η Γερμανία έχασε την υποστήριξη παραδοσιακών συμμάχων, όπως η Ολλανδία, η Φινλανδία και η Αυστρία.
Η Γερμανία μπορεί να εξεπλάγη από την αντίδραση των αγορών και να προχώρησε σε μερική αναδίπλωση, όπως για παράδειγμα δηλώνοντας στο πλαίσιο της συνόδου της G20 ότι η συμμετοχή ιδιωτών στο μηχανισμό αναδιάρθρωσης δεν θα αφορά τους σημερινούς κατόχους ομολόγων. Την ίδια όμως στιγμή, εμφανίζεται αποφασισμένη να κρατήσει σκληρή στάση απέναντι στους επικριτές της, τον Ζαν-Κλοντ Τρισέ αλλά και το Γ. Παπανδρέου, υπογραμμίζει η εφημερίδα.

Ψωμί, παιδεία, ελευθερία...

thumb
Μοιάζει με (κακό) όνειρο αλλά η χώρα έχει ήδη επιστρέψει εκεί απ’ όπου ξεκίνησε πριν 37 χρόνια: Τότε, στο Πολυτεχνείο στις 17 Νοέμβρη του 1973 το σύνθημα «ψωμί παιδεία ελευθερία» συνόψισε τα αιτήματα της ελληνικής κοινωνίας. Υπάρχουν άραγε τρεις άλλες λέξεις εξ ίσου δυνατές για να περιγράψουν τα σημερινά μας αιτήματα;
Σήμερα η χώρα δεν στενάζει κάτω από τη μπότα των συνταγματαρχών, αλλά κάτω απ’ τις ερπύστριες των δανειακών συμβάσεων των πιστωτών της. Η κυβέρνηση ακολουθώντας κατά γράμμα τους όρους του μνημονίου προχωρά ταχύτατα στην απορρύθμιση της οικονομίας. Η ανεργία εκτοξεύεται στα ύψη. Οι μισθοί και συντάξεις περικόπτονται, τα εισοδήματα από την εργασία εξανεμίζονται από την άγρια φορολογία. Μεγάλα κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας, λένε ήδη το «ψωμί ψωμάκι».
Μαριονέτες των ΗΠΑ οι συνταγματάρχες της ελληνικής δικτατορίας «ολοκλήρωσαν την αποστολή» τους και παραμερίστηκαν με την τραγωδία της Κύπρου. Τα νήματα, ωστόσο, που κίνησαν τους πρωταγωνιστές της μεταπολιτευτικής ελληνικής πολιτικής σκηνής δεν είναι ευδιάκριτα. Ευδιάκριτα είναι τα αποτελέσματα των επιλογών τους: Οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις κατάφεραν να αποβιομηχανοποιήσουν τη χώρα (δεν φτιάχνουμε ούτε οδοντογλυφίδες) να τινάξουν στον αέρα την γεωργία, να καταστρέψουν την αλιεία. Κατάφεραν να μετατρέψουν τη χώρα σε φούσκα η οποία τελικά έσκασε...
Ο πρωθυπουργός, μιλώντας για την τρέχουσα πολιτική κατάσταση δεν έκρυψε ότι η Ελλάδα είναι υπό περιορισμένη κυριαρχία. Η φράση του, ωστόσο, περιγράφει την μισή αλήθεια. Η άλλη μισή είναι ότι χώρα βρίσκεται σήμερα μέσα στο στενό κορσέ του μνημονίου (των δανειστών της) γιατί οι βασικές πολιτικές- οικονομικές επιλογές των τελευταίων 37 μεταπολιτευτικών χρόνων έγιναν καθ’ υπαγόρευση προστατών, εταίρων, «συμμάχων» , τις περισσότερες δε φορές, με το αζημίωτο...
Ο φαύλος κύκλος αυτών των επιλογών που κατέστρεψαν τη χώρα σήμερα διευρύνεται αφού ως απαραίτητο «φάρμακο» για την αντιμετώπιση της κρίσης προβάλλεται το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και κάθε πλουτοπαραγωγικού πόρου της χώρας.
Η «σιωπή» με την οποία η ελληνική κοινωνία παρακολουθεί την καταστροφή δεν οφείλεται, δυστυχώς, μόνο στο σοκ που υφίσταται εδώ και ένα χρόνο. Το μεταπολιτευτικό σύστημα εξουσίας φρόντισε να υπονομεύσει το εκπαιδευτικό σύστημα, να ενσωματώσει τη διανόηση και να προβάλλει πρότυπα- σκουπίδια: Αμόρφωτοι, οπαδοί του άρπα κόλα, της αρπαχτής και του βολέματος, πριμοδοτήσαμε τις ηγεσίες που μας ταιριάζουν.
Σήμερα καθώς δυσκολευόμαστε να αντιληφθούμε που βρισκόμαστε (όπως και τις ευθύνες μας) ίσως μια λύση είναι να ξεκινήσουμε από τα απλά και αυτονόητα φωνάζοντας με όλη μας τη δύναμη: Ψωμί, παιδεία, ελευθερία.

Κ. Παπούλιας: «Ανατροπές με συμμετοχή, αγώνα και αφοσίωση»

Παπανδρέου στο BBC: «Μηδενικές» απολύσεις στο δημόσιο

Πολυτεχνείο 17 Νοέμβρη 1973

Αλέκος Παναγούλης, o παράφορα ερωτευμένος με την ελευθερία

Polytexneio 1973 AFIERWMA

polytexneio

Φορος τιμης στο Πολυτεχνειο

Γρηγόρης Λαμπράκης- Ο μαραθωνοδρόμος της Ειρήνης

Πάλης ξεκίνημα (Μ. Θεοδωράκης)

Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010

ΑΛΕΚΟΣ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ

Η Βουλή ψηφίζει για παραπομπή των 5 της Ν.Δ.

Σε εξέλιξη βρίσκεται στην ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση επί του πορίσματος του ΠΑΣΟΚ, με το οποίο προτείνεται η παραπομπή πέντε πρώην υπουργών και υφυπουργών της Ν.Δ., για την υπόθεση του Βατοπεδίου. Τα μεσάνυχτα αναμένεται να αρχίσει η μυστική ψηφοφορία, από την οποία η Νέα Δημοκρατία έχει δηλώσει ότι θα απόσχει.
Η υπόθεση αφορά στους πρώην υπουργούς Θ. Ρουσόπουλο, Ευ. Μπασιάκο, Αλ. Κοντό και Γ. Βουλγαράκη και τον πρώην υφυπουργό Π. Δούκα.
Η συζήτηση επί του πορίσματος ξεκίνησε το απόγευμα.
Η Ν.Δ. ζήτησε να μην ισχύσει η επιστολική ψήφος, με το αιτιολογικό ότι πρόκειται για δικαστική διαδικασία.
Συμφώνησαν δύο από τα τρία κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης, δηλαδή ο ΛΑΟΣ και ο ΣΥΡΙΖΑ. Το ΚΚΕ, δια του Σπ. Χαλβατζή, δήλωσε ότι ψηφίζει λευκό.
Η κυβερνητική πλειοψηφία απέρριψε το αίτημα, με το αιτιολογικό ότι ανάλογη διαδικασία είχε ισχύσει και στην ψηφοφορία για τον Αριστοτέλη Παυλίδη.
Τόσο η Νέα Δημοκρατία όσο και η ελάσσων αντιπολίτευση κατηγόρησαν το ΠΑΣΟΚ για νομικούς ακροβατισμούς και πολιτικές σκοπιμότητες, σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες κυρίως για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και δευτερευόντως της απιστίας, με δεδομένο και το γεγονός ότι δεν είχαν διατυπωθεί στο αρχικό κατηγορητήριο, προ της σύστασης της Προκαταρκτικής Επιτροπής για το Βατοπέδιο.
ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ ξεκαθάρισαν ότι αποδίδουν μόνο την κατηγορία της παράβασης καθήκοντος, σε βαθμό κακουργήματος, στους Ε. Μπασιάκο, Π. Δούκα και Αλ. Κοντό.
Σε διαφορετικό μήκος κύματος ο ΛΑΟΣ επέμεινε ότι και το συγκεκριμένο αδίκημα έχει παραγραφεί. Καταλόγισε δε στην κυβέρνηση ότι μεταβάλει στάση επειδή, τον Μάιο του 2009 που ο τότε πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής είχε κλείσει τη Βουλή, το ΠΑΣΟΚ -ως αντιπολίτευση- είχε αποδεχθεί ότι τα αδικήματα είχαν παραγραφεί. Ο Γ. Καρατζαφέρης, σε ρόλο διαμεσολαβητή, κάλεσε το ΠΑΣΟΚ να μην απεμπολήσει την τελευταία ευκαιρία που έχει η Ελλάδα για την επίτευξη συναίνεσης μεταξύ των κομμάτων.
Η ψηφοφορία θα αρχίσει τα μεσάνυχτα. Η Ν.Δ. έχει προαναγγείλει ότι θα απόσχει, ενώ ο ΛΑΟΣ έχει ξεκαθαρίσει ότι θα παραμείνει και θα ψηφίσει κατά της παραπομπής όλων των εγκαλουμένων.

Παρερμηνεύτηκαν τα λόγια του Πρελ...

thumb
Η αυστριακή κυβέρνηση έκανε λόγο για παρερμηνεία των δηλώσεων του Αυστριακού υπουργού Οικονομικών, Γιόζεφ Πρελ, που φέρεται να είπε η χώρα του δεν θα εκταμιεύσει την τρίτη δόση του δανείου προς την Ελλάδα που της αναλογεί προκαλώντας ραγδαία επιδείνωση των spread και των ασφαλίστρων κινδύνου των ελληνικών δεκαετών ομολόγων.
Πιο συγκεκριμένα, το υπουργείο Οικονομικών διευκρίνισε ότι η Αυστρία δεν έχει σκοπό να διακόψει την εκταμίευση και πως θα ήθελε να δει την Ελλάδα να τηρεί τις προϋποθέσεις του μνημονίου, ενώ ο ίδιος ο υπουργός οικονομικών της Αυστρίας δήλωσε προσερχόμενος στο Eurogroup ότι ενδεχομένως να χρειάζονται κάποιες διορθωτικές κινήσεις από την πλευρά της Ελλάδας επισήμανε, αλλά βρίσκεται στο σωστό δρόμο.
Νωρίτερα, ο Αυστριακός υπουργός Οικονομικών σε δηλώσεις του έκανε λόγο για ενδεχόμενη μη συνεισφορά της Αυστρίας στην τρίτη δόση του δανείου προς την Ελλάδα το Δεκέμβριο, γιατί η Ελλάδα δεν τήρησε τις υποχρεώσεις της στο θέμα της ανόρθωσης των δημόσιων οικονομικών της.
Υπενθυμίζεται πως το αυστριακό μερίδιο υπολογίζεται σε 190 εκατ. ευρώ.
«Η κατάσταση των δεδομένων που έχουμε δεν μας δίνει κανέναν λόγο για να εγκρίνουμε τη δόση του Δεκεμβρίου» είπε ο Πρελ, αφού σύμφωνα με όσα μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων APA, κατά τον τελευταίο απολογισμό η Ελλάδα δεν τήρησε τις δεσμεύσεις της στο επίπεδο της φορολογίας. «Θα εκφραστώ πολύ επικριτικά για το θέμα» στις Βρυξέλλες, συμπλήρωσε.
Από την άλλη, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Α.Αλταφάζ, απάντησε πως «η αποστολή της Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ έφτασε χθες στην Ελλάδα και θα είναι απασχολημένη όλη την εβδομάδα. Με βάση την αξιολόγησή της, τα κράτη μέλη (της ΕΕ) θα κληθούν να πάρουν θέση. Είναι επομένως πρόωρο να κάνουμε δηλώσεις για τα αποτελέσματα αυτής της αξιολόγησης».

“Είναι 2 τρισ. χρέος εκεί έξω, το καταλαβαίνει ο Τρισέ;”

Σήμα κινδύνου από μια χρεοκοπημένη τράπεζα
 
Με τον τίτλο «Καταλαβαίνει η Ευρωπαϊκή Kεντρική Τράπεζα το σχέδιο της μόλυνσης;», η χρεοκοπημένη (για αυτό και ξέρει καλύτερα...) Τράπεζα Royal Bank Of Scotland καλεί σε έκθεση της, την ΕΚΤ να δράσει μετά την κατάρρευση των ιρλανδικών ομολόγων.

Όπως αναφέρει ο αναλυτής της κ. Jacque Caillou, η κατάρρευση των ιρλανδικών ομολόγων είναι το προειδοποιητικό σημάδι μιας ευρύτερης πιθανής μόλυνσης. Προσθέτει πως το «λιώσιμο της περιφέρειας (χώρες του νότου) θα αναγκάσει την ΕΚΤ να αυξήσει δραματικά τις αγορές ομολόγων και να περιλάβει και τα ισπανικά ομόλογα με αγορές 100 εκατ. ευρώ στις αρχές του νέου χρόνου.

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο αναλυτής στις τράπεζες, “στα ασφαλιστικά ταμεία υπάρχουν 2 τρισεκατομμύρια κρατικού χρέους τα οποία έχουν εκδοθεί από την Ισπανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία και Ελλάδα. Αν αυτό δεν είναι αρκετά για να ανησυχεί κανείς για την οικονομική μόλυνση τι είναι αρκετό;”

H RBS, όπως καταλήγει, είχε προειδοποιήσει από τον Μάιο την ΕΚΤ ότι πρέπει να δράσει προληπτικά στην Ισπανία πριν την κρίση στα spreads.  

Πρόσθετα επώδυνα μέτρα ζητά η Τρόικα

Ολοκληρώθηκε η συνάντηση, στο υπουργείο Οικονομικών, του υπουργού Γιώργου Παπακωνσταντίνου και των συνεργατών του, με τους επικεφαλής της τρόικας, στο πλαίσιο του νέου ελέγχου της ελληνικής οικονομίας, για την εκταμίευση, στο τέλος Δεκεμβρίου, της τρίτης δόσης του δανείου.

Παράγοντες του υπουργείου επισήμαναν μετά τη συνάντηση, ότι αυτή ήταν σε καθαρά τεχνικό επίπεδο και αφορούσε στην εκτέλεση του τρέχοντος προϋπολογισμού και στα μεγέθη του νέου, αλλά και στην πορεία των διαρθρωτικών αλλαγών. Οι αξιωματούχοι από το ΔΝΤ, την ΕΕ και την ΕΚΤ, αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να παραμείνουν στην Ελλάδα επί μια εβδομάδα και στο διάστημα αυτό θα επισκεφθούν άλλα «κρίσιμα» υπουργεία που εμπλέκονται στο μνημόνιο, καθώς και την Τράπεζα της Ελλάδος, την Ελληνική Στατιστική Αρχή, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και κοινωνικούς φορείς.

Με δεδομένη την αναθεώρηση επί τα χείρω του ελλείμματος (στο 15,4% του ΑΕΠ για το 2009 και στο 9,4% του ΑΕΠ για το 2010) και την υστέρηση στα έσοδα (2 δισ. ευρώ), οι ελεγκτές της τρόικας φέρονται να ζητούν πρόσθετα επώδυνα μέτρα. Μεταξύ αυτών είναι, η άμεση μείωση του ευρύτερου δημοσίου τομέα κατά 30%, το κλείσιμο προβληματικών και ζημιογόνων φορέων και επιχειρήσεων του δημοσίου και των δήμων- με απολύσεις των υπαλλήλων για τους οποίους παύουν να υφίστανται οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας-, το άνοιγμα έως το τέλος του έτους όλων ανεξαιρέτως των κλειστών επαγγελμάτων, οι νέες παρεμβάσεις στα εργασιακά, όπως με την αντικατάσταση των κλαδικών με ατομικές συμβάσεις, οι δραστικές περικοπές στις δαπάνες για άμυνα, υγεία, παιδεία και οι νέες παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό σύστημα.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Οικονομικών αντιτίθεται στο σύνολο αυτών των μέτρων και επισημαίνει ότι «η δραστική μείωση του ελλείμματος έως το 2014 θα γίνει με ισορροπημένο και δίκαιο τρόπο και σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα. Δεν θα γίνει με περαιτέρω περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, ούτε με αυξήσεις φόρων, πέρα από αυτές στις οποίες έχουμε ήδη δεσμευτεί. Θα γίνει κυρίως από τον εξορθολογισμό στις δαπάνες του κράτους». Στο συγκεκριμένο πλαίσιο, στο επίπεδο της φορολογίας το υπουργείο επεξεργάζεται σενάρια για την αναπροσαρμογή των συντελεστών ΦΠΑ και τη μετάταξη προϊόντων και υπηρεσιών, ή την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης. Παράλληλα, προσπαθεί να επιτύχει τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας, για τη μείωση, λόγω της ύφεσης, των συντελεστών ΦΠΑ σε ορισμένους τομείς (π.χ. χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ για τον τουριστικό κλάδο).

Στο «τραπέζι των διαπραγματεύσεων», τίθεται παράλληλα από το υπουργείο η μεγαλύτερη μείωση των δαπανών σε νοσοκομεία, υγεία, ΔΕΚΟ και δήμους, με την εποπτεία της τρόικας. Μάλιστα, τα στοιχεία του υπουργείου προϊδεάζουν για το ύψος αυτής της περικοπής των δαπανών. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά:

-Από τα 3,8 δισ. της αύξησης του ελλείμματος για το 2009, τα 3,7 δισ. ευρώ προέρχονται από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα (1,9 δισ. ευρώ από την ένταξη των ελλειμμάτων και των χρεών 10 ΔΕΚΟ και τριών οργανισμών στα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης και 1,8 δισ. ευρώ από την επανεκτίμηση προς τα κάτω των πλεονασμάτων ΟΤΑ, ασφαλιστικών ταμείων και ΝΠΔΔ)

-Από τα 3,5 δισ. ευρώ της αύξησης του ελλείμματος για το 2010, τα 3,4 δισ. ευρώ προέρχονται από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα (0,7 δισ. ευρώ από την ένταξη των ελλειμμάτων και των χρεών 10 ΔΕΚΟ και τριών οργανισμών στα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης και 2,7 δισ. ευρώ από την επανεκτίμηση προς τα κάτω των πλεονασμάτων ΟΤΑ, ασφαλιστικών ταμείων και ΝΠΔΔ).

Πάντως, όλα τα σενάρια θα οριστικοποιηθούν, τόσο με την κατάθεση στη Βουλή του νέου προϋπολογισμού την προσεχή Πέμπτη 18 Νοεμβρίου, όσο και με το επικείμενο φορολογικό νομοσχέδιο. Για τα μεγέθη του νέου προϋπολογισμού και τις εξελίξεις στην οικονομία μετά και την αναθεώρηση ελλείμματος και χρέους, ο υπουργός Οικονομικών θα ενημερώσει και τους ομολόγους του στα συμβούλια Eurogroup και Ecofin, που συνέρχονται αύριο και την Τετάρτη, αντίστοιχα.

Ανταγωνιστικότητα: Στάσιμη η Ελλάδα, χαμηλές επιδόσεις σε κράτος, υποδομές και επιχειρηματικό περιβάλλον

Παρά τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των τελευταίων ετών και τη βελτίωση βασικών δημοσιονομικών δεικτών, η Ελλάδα εξακολουθεί να δυσκολεύεται...