Τα βασικά τους σημεία παρουσίασε, στο υπουργικό συμβούλιο της Τρίτης, ο υπουργός Γιώργος Παπακωνσταντίνου, τα οποία αφορούν το "άνοιγμα" των "κλειστών επαγγελμάτων", τη ρύθμιση της αγοράς τυχερών και τεχνικών παιχνιδιών, καθώς και την αναδιάρθρωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών του υπουργείου Οικονομικών και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
Επίσης, στο νομοσχέδιο για τη φοροδιαφυγή θα υπάρχει και η διάταξη για τη μείωση του συντελεστή των νομικών προσώπων από 24% σε 20% για τα κέρδη που δεν διανέμονται.
Αναλυτικότερα,
1. όσον αφορά στο άνοιγμα των «κλειστών» επαγγελμάτων, στο σχέδιο νόμου θα υπάρχει "Οριζόντια Διάταξη", η οποία θα εφαρμόζει τη συνταγματική πρόβλεψη για ελεύθερη άσκηση επαγγέλματος, καταργώντας περιορισμούς επί της αρχής, στην άσκηση οποιασδήποτε επαγγελματικής δραστηριότητας.
Οι περιορισμοί ανά επάγγελμα, θα επιβάλλονται από τα αρμόδια υπουργεία, μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων ή υπουργικών αποφάσεων, πλην εκείνων όπου τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας ή δημοσίου συμφέροντος. Παράλληλα, οι διατάξεις του νομοσχεδίου θα τροποποιούν την υφιστάμενη νομοθεσία, για την άρση των περιορισμών σε συγκεκριμένα επαγγέλματα, συμπεριλαμβανομένων όσων προβλέπονται και στο μνημόνιο.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Παπακωνσταντίνου στο υπουργικό συμβούλιο, οι έως σήμερα περιορισμοί αφορούν στη διαδικασία αδειοδότησης για την άσκηση επαγγέλματος, στον αριθμό των αδειών και τον καθορισμό των τιμών υπηρεσιών ή ελάχιστων αμοιβών, καθώς και στα γεωγραφικά κριτήρια για την άσκηση επαγγέλματος. Ο υπουργός Οικονομικών ανέφερε ότι επιβάλλεται το "άνοιγμα" των "κλειστών επαγγελμάτων", καθώς στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, δεν υφίστανται πλέον οι λόγοι που επέβαλαν στο παρελθόν συγκεκριμένους περιορισμούς. Αντίθετα, η διατήρηση των υφιστάμενων περιορισμών, αυξάνει το κόστος για τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες, αποτρέπει και αποκλείει σε άτομα την άσκηση ενός συγκεκριμένου επαγγέλματος- παρά το γεγονός ότι έχουν ή θα μπορούσαν να αποκτήσουν τα τυπικά προσόντα-, και περιορίζει τον ανταγωνισμό και την δυναμική ανάπτυξης συγκεκριμένων κλάδων.
Το "άνοιγμα" των "κλειστών επαγγελμάτων" έχουν ζητήσει διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΟΟΣΑ, ενώ αποτελεί και υποχρέωση της χώρας για την εφαρμογή της κοινοτικής Οδηγίας 123. Σύμφωνα, εξάλλου, με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, εκτιμάται ότι το αποτέλεσμα της υιοθέτησης διαρθρωτικών αλλαγών στην οικονομία συμπεριλαμβανομένου του "ανοίγματος" των "κλειστών επαγγελμάτων", θα επιφέρει μια αύξηση του εθνικού εισοδήματος άνω του 10%.
Η κυβέρνηση εκτιμά ότι από το "άνοιγμα" των "κλειστών επαγγελμάτων" θα προκύψουν πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και τους πολίτες, όπως η μείωση στην τιμή των παρεχόμενων υπηρεσιών ως απόρροια της αύξησης του ανταγωνισμού, η διευκόλυνση των νέων και των νεοεισερχόμενων επαγγελματιών στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας, η μεσο-μακροπρόθεσμη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, επίσης ως συνέπεια της αύξησης του ανταγωνισμού, καθώς και η αύξηση της παραγωγικότητας και ο εκσυγχρονισμός του συνόλου της οικονομίας.
2.Όσον αφορά στη ρύθμιση αγοράς τυχερών και τεχνικών παιγνίων, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει τη διενέργεια παιγνίων μετά από αδειοδότηση , την ίδρυση "Επιτροπής Εποπτείας Παιγνίων", η οποία θα παρακολουθεί την αγορά που ανοίγει και που σταδιακά θα ενσωματώσει τις αρμοδιότητες όλων των υφιστάμενων εποπτικών αρχών και τον ορισμό κανόνων υπεύθυνου παιχνιδιού για την προστασία των παικτών γενικά, των ανηλίκων ιδιαίτερα και της κοινωνίας γενικά (όπως ελάχιστο κόστος συμμετοχής στο παίγνιο ή στο στοίχημα, περιορισμός της συμμετοχής ανηλίκων μόνο στα τεχνικά- ψυχαγωγικά παίγνια, ατομική κάρτα παίκτη ώστε να παρακολουθούνται η ηλικία και οι χρηματορροές, κανόνες απορρήτου για την προστασία των παικτών, με εξαίρεση τις ελεγκτικές και φορολογικές αρχές, κυρώσεις για την παραβίαση των όρων συμμετοχής στην αγορά).
Επίσης, θα προβλέπει τη φορολόγηση με διοικητικά τέλη εκκίνησης και λειτουργίας, τον φόρο παιγνίου και στοιχήματος επί του κύκλου εργασιών, και τον φόρο στα κέρδη των παικτών, όπως από τα λαχεία, την ελεύθερη διάθεση τεχνικών- ψυχαγωγικών παιγνίων και τη διεξαγωγή τους μόνο σε αδειοδοτημένους χώρους, κανόνες αδειοδότησης τυχερών παιγνίων ή στοιχήματος με παιγνιομηχανήματα , υποχρεώσεις φορέων με παιγνιομηχανήματα, κανόνες και περιορισμούς παροχής υπηρεσιών διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα, και την αναθεώρηση του πλαισίου για το ιπποδρομιακό στοίχημα.
Οι βασικοί στόχοι του υπουργείου Οικονομικών είναι το ελεγχόμενο "άνοιγμα" της σχετικής αγοράς, με στόχο την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και ειδικά των νέων, την ένταξη και παρακολούθηση σε νόμιμο πλέον πλαίσιο των διεξαγόμενων παιγνίων, η διασφάλιση και είσπραξη εσόδων για το κράτος από τη ρυθμιζόμενη λειτουργία της αγοράς. Ειδικά για το 2011, προβλέπεται η είσπραξη 500 εκατ. ευρώ από την έκδοση αδειών και 200 εκατ. ευρώ από τα τέλη των τυχερών παιγνίων (τα οποία θα εισπράττονται σε ετήσια βάση), και η προσαρμογή των εθνικών διατάξεων στην κοινοτική νομοθεσία.
3. Όσον αφορά στο νέο φορολογικό πλαίσιο για την αναδιάρθρωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών, το σχετικό σχέδιο νόμου χωρίζεται σε τρία τμήματα, και θα περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
-Πλαίσιο επίλυσης φορολογικών διαφορών. Ορισμένες προτάσεις για βελτίωση του κώδικα διοικητικής δικονομίας έχουν ήδη ενταχθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης
-Φορολογική διαιτησία. Θα είναι ένας νέος θεσμός ανεξάρτητης διαιτησίας για φορολογικές διαφορές, που θα επιταχύνει την επίλυσή τους και θα αποσυμφορεί τα δικαστήρια.
-Προσαρμογή και αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών για φοροδιαφυγή
-Αξιοποίηση πληροφοριών από το εξωτερικό και αντιμετώπιση της φορολογητέας ύλης που αποκαλύπτεται στο πλαίσιο συμβάσεων ανταλλαγής πληροφοριών.
-Αναδιοργάνωση του συστήματος (και της διοίκησης) ελέγχων, συμπεριλαμβανομένης της διοικητικής αναδιάρθρωσης του ελεγκτικού μηχανισμού.
-Σύνδεση με τον μόνιμο μηχανισμό και σταδιακή ενσωμάτωση του έργου της έκτακτης διοικητικής δομής με τις πέντε ομάδες δράσης (φορολογικής μεταρρύθμισης, φορολογούμενων με μεγάλα εισοδήματα και μεγάλη περιουσία, επώνυμη και μεγάλη φοροδιαφυγή, ληξιπρόθεσμων οφειλών, απόδοσης παρακρατούμενων φόρων και φορολογικής συμμόρφωσης)
-Πλαίσιο για τη διαχείριση και την οργάνωση της είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών
-Κεντρικοποίηση συστήματος ελέγχων για μεγαλύτερη αντικειμενικότητα, ταχύτητα και πάταξη της διαφθοράς
-Νέο σύστημα αξιολόγησης εφοριακών και ελεγκτών
-Αντιμετώπιση της διαφθοράς στον φοροελεγκτικό μηχανισμό και αποτελεσματικό πλαίσιο άμεσης πειθαρχικής δίωξης και αποπομπής.
Επίσης, στη νομοθετική παρέμβαση θα περιλαμβάνονται και άλλες διατάξεις, όπως είναι η μείωση του συντελεστή των νομικών προσώπων από 24% σε 20% για τα κέρδη που δεν διανέμονται, αλλά και διορθωτικές και συμπληρωματικές διατάξεις που βελτιώνουν το ισχύον σύστημα.
Σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ, στις αρχές του 2011 θα ανακοινωθεί το συνολικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, στο οποίο θα περιλαμβάνονται:
Όλες οι θεσμοθετημένες πτυχές του φορολογικού πλαισίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την ενίσχυση της φορολογικής συνείδησης (οι οποίες ισχύουν από το 2010 ή θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2011).
Όλα τα νέα πληροφοριακά συστήματα στην υπηρεσία της φορολογικής διοίκησης που θα τεθούν σε παραγωγική λειτουργία από την αρχή του έτους και που αλλάζουν ριζικά το πλαίσιο ελέγχων και διαχείρισης της φορολογικής πληροφορίας
Η αναδιοργάνωση του φοροεισπρακτικού και κυρίως του ελεγκτικού μηχανισμού (διοικητικές και θεσμικές αλλαγές) για τον εντοπισμό της φορολογητέας ύλης. Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται οι συγχωνεύσεις- καταργήσεις ΔΟΥ και η βέλτιστη κατανομή του προσωπικού στις υπηρεσίες.
Το νέο πλαίσιο δίωξης (διοικητικής και ποινικής) της φοροδιαφυγής, συμπεριλαμβανομένης της αυστηροποίησης και της ορθολογικοποίησης του συστήματος ποινών, και δράσεις για την ενίσχυση της φορολογικής συνείδησης των πολιτών (επικοινωνιακή εκστρατεία και δράσεις ενημέρωσης).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου