Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2017

Οι βασικές υποδομές του νομού Κιλκίς ως μοχλός ανάπτυξης.

Του Σταμάτη Παπουλιδη  

Οι βασικές υποδομές του νομού Κιλκίς ως μοχλός ανάπτυξης Ενώ τα φώτα της Χώρας είναι στραμμένα για άλλη μια φορά στην επερχόμενη ηρωική διαπραγμάτευση του Eurogroup, των οποίων η συνήθης κατάληξη είναι να μας τρώει ο κακός ο λύκος, υπάρχουν ζητήματα σε τοπικό επίπεδο που άπτονται των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού που αναζητούν επίλυση εδώ και τώρα! Παρά τις πιέσεις που ασκούν οι κατά καιρούς βουλευτές μας, συμπολιτευόμενοι και αντιπολιτευόμενοι η αναμενόμενη επίλυση τους συχνά μετατίθεται στην καραμέλα των μνημονιακών δεσμεύσεων που τελευταία ακούμε όλο και συχνότερα. Σε όσα, λοιπόν δέοντα και χρονίζοντα, ζητήματα δεν μπορεί να δοθεί λύση η ευθύνη επιρρίπτεται στους «κακούς» ευρωπαίους εταίρους μας. Ο νομός μας είναι ένας από τους πρώτους στη λίστα με το χαμηλότερο κατά κεφαλήν πανελλαδικά εισόδημα. Οι βασικές
υποδομές του απαιτούν μία ουσιαστική βελτίωση και έναν επανασχεδιασμό προκειμένου να υποβοηθηθεί η τοπική κοινωνία και να αναπτυχθούν παράλληλα και οι δύο κεντρικοί πυλώνες της ανάπτυξης, που είναι πρωτίστως ο πρωτογενής, αλλά φυσικά και ο δευτερογενής τομέας, καθώς διαθέτουμε μία από τις δυναμικότερες ακόμη πανελλαδικά βιομηχανικές περιοχές. Σε καμία περίπτωση δεν πιστεύουμε ότι τα ζητήματα των βασικών υποδομών ενός τόπου μπορούν να επενδυθούν με πολιτικούς μανδύες προοδευτικών, συντηρητικών ή αριστερών αποχρώσεων, ανάλογες δηλαδή του γούστου του κάθε πολίτη-ψηφοφόρου. Ο πολίτης του παραμελημένου ακριτικού νομού μας δεν μπορεί να ακούει αοριστολογίες και υποσχέσεις, πριν από κάθε προεκλογική περίοδο που δεν γίνονται ποτέ πράξη. Ας δούμε όμως πρακτικά τα βασικά προβλήματα που δεκαετίες τώρα ταλαιπωρούν τον τόπο μας. Ξεκινώντας την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης των υποδομών της περιοχής μας, δεν γίνεται παρά να αρχίσουμε από το οδικό δίκτυο το οποίο πρέπει να επισημανθεί ότι υστερεί σημαντικά, καθώς χρόνια τώρα καρκινοβατούν οι βασικοί οδικοί του άξονες. Ευτυχώς την περασμένη χρονιά έστω και ετεροχρονισμένα τα εργοτάξια της εθνικής οδού Κιλκίς-Θεσσαλονίκης πήραν μπροστά, καθώς ξεπεράστηκαν γραφειοκρατικά προβλήματα απαλλοτριώσεων και περιβαλλοντικών όρων. Από την άλλη πλευρά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης- Ευζώνων (ΠΑΘΕ) που διατρέχει το νομό μας, δηλαδή από τους Ευζώνους ως τα όρια προς Θεσσαλονίκη είναι ένα από τα τελευταία προς ολοκλήρωση, καθώς πολλά ενδιάμεσα τμήματα της ΠΑΘΕ σε Πελοπόννησο και Στερεά Ελλάδα εγκαινιάζονται το ένα μετά το άλλο και κόβονται κορδέλες. Ποιος άραγε φταίει που η κεντρική πύλη εισόδου από την πλευρά των Σκοπίων παρουσιάζει ακόμη αυτή την εικόνα; Η αλήθεια είναι ότι η όδευσή της διατρέχει ένα σχετικά εύκολο πεδινό τμήμα το οποίο δεν απαιτεί ιδιαίτερα δύσκολα και κοστοβόρα τεχνικά έργα που απαιτούνται σε δύσβατους, ορεινούς όγκους. Παράλληλα, όσο είναι σε λήθαργο το σχετικό έργο δεν μπορούμε και να αναμένουμε την κατασκευή των δύο απαραίτητων κόμβων στο ύψος του Άσπρου, ο πρώτος και της Ποντοηράκλειας-Πλατανιάς, ο δεύτερος που θα εξυπηρετήσουν τους κάτοικους των γειτονικών οικισμών που επί χρόνια τώρα επιβαρύνονται οικονομικά κάνοντας περισσότερα χιλιόμετρα.Επιπλέον, η κατασκευή των δύο αυτών κόμβων θα αυξήσει την οδική ασφάλεια καθώς θα μειωθούν τα κατά καιρούς ατυχήματα που έχουν καταγραφεί από παραβάσεις που σημειώνονται στα παράνομα αυτοσχέδια ανοίγματα. Η άλλη κύρια οδός Κιλκίς-Πολυκάστρου που διασυνδέει τα δύο σημαντικότερα αστικά κέντρα του νομού και έδρες των Δήμων Κιλκίς και Παιονίας και ταυτόχρονα τους δύο κεντρικούς οδικούς άξονες που διατρέχουν το νομό μας απαιτεί εκπόνηση της σχετικής οριστικής μελέτης, ώστε κατόπιν να προχωρήσει η υλοποίηση της διαπλάτυνσής της και η βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της, ώστε να διασφαλίζεται η ταχεία και ασφαλής διακίνηση ανθρώπων και αγαθών. Όσον αφορά την προαστιακή διασύνδεση με ηλεκτρικό τρένο μεταξύ Θεσσαλονίκης- Κιλκίς, όπως διαφαίνεται έως και σήμερα, τις όποιες ωραίες και ρομαντικές σκέψεις μας θα πρέπει να τις εναποθέσαμε στις καλές προθέσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Άραγε ποιές ενέργειες γίνανε από πλευράς θεσμικών παραγόντων; Πρόσφατα, όπως είναι γνωστό πουλήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία σύμφωνα με τα λεγόμενά της θα επανακαθορίσει τους στόχους της για το επιβατικό κοινό ανά περιοχή. Δεν θα λησμονήσουμε να πούμε ότι ο προαστιακός από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα λειτουργεί από το 2008 με τα γνωστά για το επιβατικό κοινό ευεργετικά του αποτελέσματα. Το άλλο μεγάλο θέμα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, ενώ λύθηκε εδώ και χρόνια για το Δήμο Κιλκίς με την κατασκευή του ομώνυμου ΧΥΤΑ δεν επιλύθηκε το ίδιο αποτελεσματικά και για την Παιονία που μετά την αποκατάσταση των ανεξέλεγκτων χωματερών ψάχνει σαν το ζητιάνο να διαθέσει τα απορρίμματά της σε Γιαννιτσά και Κιλκίς. Ως πότε θα γίνεται αυτό; Επιπλέον αναρωτήθηκε κανείς, πλην της τοπικής κοινωνίας με ποιον τρόπο διαθέτει η Γουμένισσα τα υγρά ανεπεξέργαστα λύματά της σε ρέματα της περιοχής, καθώς δεν υπάρχει εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων που χρόνια τώρα σχεδιάζεται και συνεχώς μένει στα χαρτιά; Απογοητευτική όμως παραμένει και η κατάσταση στον μοναδικού κάλλους υδροβιότοπο της Δοϊράνης που πορεύεται ανεκμετάλλευτος χρόνια τώρα, καταδικασμένος στο μαρασμό και την απαξίωση. Κανείς άραγε δεν αναρωτιέται πως είναι δυνατόν το γειτονικό φτωχό κρατίδιο των Σκοπίων να προβάλλει τουριστικά την δική του παραλίμνια περιοχή και να αποτελεί πόλο έλξης για οικολόγους και περιπατητές καθώς έχει αναδείξει το λιμναίο μέτωπό της με πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους, όπου με ασφάλεια μπορούν να κυκλοφορήσουν τουρίστες και επισκέπτες; Επίσης σημαντικό θέμα που ταλανίζει την πόλη του Κιλκίς, καθώς χρόνια τώρα εξαγγέλεται, αλλά πάντα τελικά κάπου κολλάει είναι η έλευση του φυσικού αερίου προς χρήση στην οικιακή κατανάλωση. Έργο που αν είχε ολοκληρωθεί, όταν ξεκίνησε το 2007, η τοποθέτηση αγωγών σε μεγάλο τμήμα της πόλης του Κιλκίς θα προσέφερε σήμερα και σε μας τα αναντίρρητα πολλά οφέλη του, οικονομικά και περιβαλλοντικά, που απολαμβάνουν εδώ και πάνω από μία δεκαετία πολλά άλλα αστικά κέντρα. Ευτυχώς τουλάχιστον που η βιομηχανική περιοχή του Κιλκίς εδώ και μία δεκαετία γεύεται τα οφέλη της χρήσης του φυσικού αερίου, που έχει συμβάλλει εκτός των άλλων και στη βελτίωση του κόστους παραγωγής, στο οποίο συντελεί η χρήση του φυσικού αερίου ειδικά σε ενεργοβόρες βιομηχανίες. Όσον αφορά τα χρήματα που χρόνια τώρα έχουν εισρεύσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση τόσο με το ΕΣΠΑ όσο και παλιότερα με τα κατά καιρούς κοινοτικά πλαίσια στήριξης προφανώς δεν αξιοποιήθηκαν με τον τρόπο που θα έπρεπε σε τοπικό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά τα κονδύλια του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που συρρικνώνονται χρόνο με το χρόνο, καθώς είναι το εύκολο θύμα των περικοπών δημοσίων δαπανών, κάνουν τα πράγματα στο άμεσο μέλλον να δείχνουν μάλλον δυσοίωνα από πλευράς χρηματοδότησης. Και αν μεν η ευθύνη ξεκινά σε κεντρικό επίπεδο από το κράτος των Αθηνών, που παραμελεί χρόνια τώρα την ελληνική ύπαιθρο, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα την περιφερειακή ανάπτυξη πόσο άμοιρη ευθυνών είναι η τοπική αυτοδιοίκηση, οι άρχοντες της και οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποί της για όλα αυτά που δεν έγιναν; Καιρός λοιπόν είναι να παραμεριστούν οι όποιες μικροπολιτικές σκοπιμότητες και να συστρατευθούν όλες οι υπεύθυνες, δημοκρατικές δυνάμεις του τόπου μας με στόχο της αναπτυξιακή αναβάθμιση του νομού μας. Η πρόσκληση αυτή αφορά όλους όσοι από θέση ευθύνης μαζί με ευαισθητοποιημένους πολίτες μπορούν να συμβάλλουν στην ικανοποίηση αυξημένων αναγκών και προκλήσεων του εικοστού πρώτου αιώνα.

Άρθρο Σταμάτη Παπουλίδη Γραμματέα της Ν.Ε ΠΑ.ΣΟ.Κ Κιλκίς. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το 2032 και η σύγκλιση με την Ευρώπη

Πριν από 30 χρόνια ξεκινούσε η μεγάλη πορεία της σύγκλισής μας με την Ευρώπη, που κορυφώθηκε με την ένταξή μας στο κοινό νόμισμα και σηματοδ...